MåndagMorgon

"Muu Bää, dubbelkvack, dubbelkvack.. När du har fått en svacka"
(Vi ser på bompa och denna svetsar alltid fast sig i mitt huvud resten av dagen)

Har ganska så nyss stigit upp och det var faktiskt skönt för min kropp. Är så jobbigt på nätterna när man måste ligga ned för som sagt när jag vrider mig i sängen (eller reser mig) gör det så ont så ont i bäcken och ljumske.
Både foglossning och reuma samtidigt. Nu sitter vi i shaslongen (stavning) och varje gång vi måste resa oss så skriks det och gormas från mig. Är så otroligt stel. B L Ä ! Jag ska va i full rörelse dygnet runt uppenbarligen men man orkar inte det när man är så här tjock :D

Nej nu ska vi titta vidare
och se vad vi kan samla ihop för en "god frulle" av de stackars matstuffs vi har kvar innan vår härliga handling idag ;P !!



Lite fakta - Bechterews - (Från reumatikerförbundet. Har inte haft de där "typsiska" symtomen innan utan bara haft akut smärta. Men nu sitter det i varje dag morgonstelhet och att det blir bättre när man rör på sig) :

"Det första symtomet är oftast en tilltagande molande värk i korsryggen. Typiskt är att smärtan är som värst på efternatten, man kanske till och med tvingas stiga upp för att det gör så ont.

Morgonstelhet är ett annat klassiskt tecken. Stelheten ger med sig under dagen men återkommer igen efter natten eller om man suttit stilla en längre stund. "

  • Korsryggssmärta som kommit smygande och är starkast under efternatten.
  • Morgonstelhet.
  • Stelhet efter att ha suttit stilla länge. Stelheten och smärtan minskar med fysisk aktivitet.
  • Symtom som hållit i sig över tre månader.
  • Ålder under 40 år (gäller män) när besvären började.
  • Smärta i olika kroppsdelar såsom rygg, höfter, knän, axlar etc.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0