Full shå idag. . .

Nu ska jag skriva lite om Vincent (som jag alltid gör. hihi) :
Den senaste veckan har varit såå otroligt rolig - Det har hänt MASSVIS i Vincent's utveckling. Han vinkade, klappar händerna hela tiden, säger "tack tack tack" när man ger honom något, säger TITTA, han står själv och håller bara i sig pytte lite när han går, såg ut som han tog ett steg själv när han skulle till rutschkanan på Bvc förut.
Han kommer nog gå när som helst nu. Han kan när han VILL. Men det spelar absolut ingen roll när han börjar med det. Han får gå precis när han vill såklart - Han är så himla duktig, man blir stolt när dom lär sig något nytt !!
Gåstolen är ingen favorit längre. Inte vart på 1-2 mån. Vill aldrig sitta i den. Bara krypa, klättra, dra ner saker och gå omkring som gäller =D Blir VANSINNIG rent ut sagt om han måste sitta stilla i 1 sekund (förutom när vi ser på tubbies)

Sömn: somnar runt 18-19 och sover hela natten fram tills 06-07. (Är uppe en timma eller två och sover 2 timmar till - Ibland somnar han om direkt efter vällingen på morgonen o sover till 07.30-08.30. INTE ofta men det är SKÖÖÖNT)
Såhär är det VARJE dag och jag är så himla tacksam att man aldrig behövt va uppe på nätterna och röja.
Man får sin natts sömn liksom och sin egentid varje kväll.
Sover middag 2 timmar på förmiddag & 1-2 timmar på Ef beroende på om vi är hemma eller inte.

Mat:
06-07: En flaska varm välling direkt när han vaknar (MUMSSSS, mys)
09: Gröt med nån god smak:D
12: En varm måltid lunch
14: Mellis (fruktpure eller frukt. Banan är en favvo=)
14-15-16: Middag.
18: Gröt
18-19: Lite vällsing och nana

Fick sovmorgon idag (Magnus är ledig & gick upp) Det var superhärligt. Vaknade vid 10 och då gav vi oss iväg till Bvc. Missuppfattade om att det skulle vara "1års-kontrollen" utan det var bara en vanlig kontroll. Vad han kan, om han kunde "pincett-greppet" osv osv. Så det fick han visa =) Han var superduktig. Visade henne allt, tjötade massor och va så glad. Han tycker de är skit kul att vara där .. och gillar henne massor =D Haha. Funderar på ifall det är bara för att det är så ljust där. Vi stannade kvar i lekrummet lite efteråt för han gillar ju att leka där. Han träffade flera andra barn .. dom satt och tjöta med varandra. Så skulle han försöka följa efter en tjej som va lite äldre och göra lika dant som henne vid rutchkanan. Haha.

Åkte och handlade endel, det behövdes. (Köpte 1års vällingen nu fkt:) Så fick vi ett impuls-sug att åka till Öf. Har ju bara gått på måndag & fredag men snart är han ju 1 år så vi ska börja vänja in honom lite på från "1-5 års" Öf också.
Han satt och lekte länge med en kille på 3 år. Han skrattade jätte mkt åt honom. Verkar som han tycker det är kul med lite äldre killar. Kanske ser upp till dom. Haha, den större killen tyckte nog inte att det var lika roligt. Han satt och lekte med en bondgård och Vincent använde den som en gå-vagn som med allt annat =)
Så jag fick ta bort honom så killen fick leka ensam.


Vincent's vikt:
10/2 - 3490 (Födelsevikt)
14/2 - 3370 (4 dagar)
20/2 - 3870 (10 dagar)
27/2 - 4335 (17 dagar)
6/3 - 4705 (27 dagar)
20/3 - 5505 (5½ vecka)
15/4 - 6490 (9 veckor)
19/5 - 7065 (3½ mån)
17/6 - 8110 (4½ mån)
16/7 - 8370 (5½ mån)
16/9 - 9365 (7mån, 1 vecka)
12/11 - 9845 (9 månader)
20/1  - 10670 (11 månader. 1 vecka)

Vincent's längd:
10/2 - 48cm (födelselängd)
27/2 - 52,8cm (17 dagar)
6/3 - 54 cm (27 dagar)
20/3  - 56,5cm (5½ vecka)
15/4 - 59,2cm (9 veckor)
19/5 - 62cm (3½ mån)
17/6 - 64cm (4½ mån)
17/7 - 66,5cm (5½mån)
16/9 - 69,5cm (7 mån, 1 vecka)
12/11 - 71,5cm (9 månader)
20/1  - 74cm  (11 månader, 1 vecka)

Vincent's huvudomfång:
10/2 - 35 (nyfödd)
14/2 - 35,5 (4 dagar)
27/2 - 37,3 (17 dagar)
6/3   - 37,9 (27 dagar)
20/3 - 39,2 (5½ vecka)
15/4  - 40,6 (9 veckor)
19/5 - 42,1 (3½ mån)
17/6 - 43,6 (4½ mån)
16/7 - 44,3 (5½ mån)
16/9 - 45,6 (7½ mån)
12/11 - 46,5 (9 mån)
20/1 - 47,5  (11 mån, 1 vecka)

(Ifall ni undrar om mat, sömn, vikt osv ..varför jag skriver om allt det så tycker jag det är kul att anteckna detta så man kan gå tillbaka längre fram och titta hur det va då, hur rutinerna var osv. + att jag ju ska spara denna bloggen till Vince sen när han blir äldre. Kommer han nog tycka är jätte kul att se bilder på sig själv & hur det var när han va liten. Vet jag själv när jag var i 10-11 års åldern. Då satt man med fotoalbum hela dagarna och titta hur man såg ut när man va liten. Hihi - Sen så kanske ni tycker det är kul också? Jag tycker det är kul att läsa om andra's barn. Hur deras rutiner är och man kan jämföra på skojs skull deras olika längder osv. Alla är ju så himla olika och det är ju det som är kul. Tur är väl verkligen det. Kul om alla är likadana!? NOPE:)


Myser framför tubbisarna. Enda gången kan va still.
Då passar mammsen på att kramas & mysas =)=)
URSÄKTA MIG SÅ MYCKET att min kjoljävul åkt upp.



Föressten så var den en man på 47 år som skulle "gena" över tågrälsen i Kungsbacka i måndags. Hans fru stod på andra sidan och sa till han & skynda sig. Samtidigt kom tåget såklart i full hastighet. Chaffören tuta tusen grr och människor skrek. Men han hann inte & blev överkörd :( Bekanta hade sett när brandmännen plocka upp likdelarna i påsar efteråt. Frugan stod ju där & såg allting. Det var ju vid 15-tiden och det är ju då ALLA kommer från sina jobb & skolan och håller till på stationen. Var hur många vittnen som helst som hade sett detta och var  superchokade.
FY fan säger jag =/ Vi åkte förbi där precis då med bilen och undrade varför dom hade spärrat av.
USCHHH. Kan inte sluta tänka på detta - GENA ALDRIG utan gå hellre runt. Man tror ju alltid att man hinner. Det trodde väl förmodligen han också - Men det gjorde han inte.....

Kommentarer
Postat av: Lina

Är så roligt att läsa om andras barns utveckling, speciellt dom äldre så man kan drömma om vad som väntar ;)



Hemskt med han vid tåget.. Tur att ni slapp se.



Sömntabletter tar jag ibland, fast insomningstabletter isåfall. Har bara inte så många kvar så kan inte slösa, min nästa läkartid är i maj.. Har riktiga sömntabletter också men jag har så svårt för att lämna över Ellie helt till Olof om nätterna och så sover jag så himla länge på dom.

2010-01-20 @ 20:18:00
URL: http://www.adperpetuum.tk
Postat av: Jessica

Vilket kul inglägg du gjorde :)



Hehe ja hon är go , "löken" är klockren!

2010-01-20 @ 21:25:51
URL: http://minfamiljojag.blogspot.com
Postat av: Lina

Haha, jag lovar att ta tag i detta ;)



Förstår att det måste ha varit jättenervöst för dig också, en sån stor operation och som spelar så stor roll. Nu skyller jag på mammahormonerna och ren mesighet men jag kan fortfarande få tårar i ögonen när jag tänker på hur du kämpade genom ett riktigt helvete och hur glad jag är över att du har blivit så mycket bättre. Minns hur orolig du var innan han kom för att du trodde att du inte skulle kunna leka med honom? Så jag hoppades för din skull. Och nu, Bara en sån sak som att du kan ta med Vincent och gunga, ta dig in på lekplatsen, gå i sanden. Sånna saker som en annan tar för givet. Du är en riktig inspiration. Så, där var tårarna igen men nu fick jag det sagt iaf. Roligt att du sparar bloggen till Vincent, han ska få veta hur duktig mamma han har.

2010-01-20 @ 22:03:59
URL: http://www.adperpetuum.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0