Tandblekning

Man vill gärna fräscha till sig lite efter en graviditet. (eller två, haha) Så jag har haft lite egenvård här nyss. Målat naglarna & rakat mig gör jag väl alltid iofs men ändå ;) Tryckt igenom min navelpiercing efter typ 4 år - Var redigt trött på det då, men nu känns det lite spännande igen ! Variation förnöjer, så att säga.. Och ikväll ska jag bleka mina tänder inför sommaren. Min svärmor är tandhygenist så när jag fyllde år för ett par år sedan så fick jag komma till deras tandläkarmottagning och gjuta av mina tänder och fick med mig 2 tandskenor hem. Man lägger i blekningsmedlet där i och sover med på nätterna i 3-8 nätter. Efter några nätter känner man att man lever kan jag säga.
Uttrycket "-Vill man va fin får man lida pin" får man verkligen försöka tänka på, för det ILAR till helvetet och tillbaka. Kan knappt äta eller dricka för det ilar så och munnen vätskas hela tiden. Man kan stå över handfatet och det bara rinner saliv som en kran. Hemskt Men jag tycker det är väärt det;) Gula tänder är fruktansvärt.



OPALSCENCE

Patientanpassad blekning:

Hur fungerar det?
Din tandläkare eller tandhygienist tar ett tandavtryck för att tillverka en anpassad blekningsskena. Opalescence gel appliceras i den tunna, bekväma skenan som placeras på dina tänder. När du bleker bryts karbamidperoxiden ner till fritt syre som tränger in i emaljen och dentinet (den vävnad som finns under emaljlagret). Det fria syret bleker de missfärgade ytorna, och färgen på tanden har helt enkelt gjorts ljusare. Strukturen på tanden påverkas inte, tack vare Opalescence patenterade höga vatteninnehåll.

Effektivt
Bevisen finns i resultaten – inget kan ge dig ett vitare leende än Opalescence. Det har visat sig vara effektivt på olika typer av missfärgningar, som t.ex. läkemedels- och fluormissfärgningar, men även missfärgningar orsakade av rotfyllningar. Behandling med Opalescence ger även gott resultat på missfärgningar orsakade av kaffe, tobak och andra färgrika födoämnen.

Hur lång tid tar det?
Redan efter en natt kan du märka en förändring. Optimalt resultat uppträder vanligtvis när processen har pågått 3–8 nätter. Din tandläkare/tandhygienist går igenom vad du kan förvänta dig av behandlingen, beroende på vilka missfärgningar som finns i dina tänder. Resultatet varierar mellan olika patienter. Opalescence finns även för dagblekning.

Finns det några biverkningar?
Vissa patienter kan uppleva ökad känslighet för varmt eller kallt under blekningsbehandlingen. Detta är övergående och kan behandlas med Ultra EZ (kaliumcitrat) eller någon annan produkt som din tandläkare/tandhygienist har. Känsligheten försvinner normalt 48 timmar efter avslutad behandling. Gravida och ammande bör undvika att bleka sina tänder i och med att det inte får bedrivas forskning på denna grupp kvinnor.

Resultatet
Resultatets varaktighet beror till största delen på dig själv. Håller du en god munhygien och borstar tänderna morgon och kväll med Opalescence tandkräm (särskilt efter att ha intagit mat eller dryck som färgar av sig) kan ditt resultat hålla i många år. Om du nyttjar färgrika ämnen såsom tobak, kaffe, te eller rött vin kanske du behöver upprepa behandlingen ett par nätter vartannat år.

Sen använder vi denna Tandkräm:

Beskrivande bild

Hur fungerar Opalescence whiteningtandkräm?
Tandkrämen löser upp färgpigment som ligger på tandens yta, slipar bort missfärgningar samt gör tänderna renare, glattare och därmed naturligt ljusare.

Vad gör tandkrämen så bra?
Den innehåller olika typer av partiklar som gnuggas över tandens yta så att beläggningar och missfärgningar försvinner i olika grad. Dessutom innehåller krämen ytspänningsminskande ämnen, så kallade poloxamer, som löser färgpigment samt gör tandytan hal vilket gör att pigment och plack inte fäster lika lätt.

Hur påverkar slipeffekten mina tänder?
Tandkrämer med hög slipeffekt kan på lång sikt skada och slita ut emaljen. Speciellt om du använder eltandborste. Opalescence är en lågslipande tandkräm och därför skonsammare än de flesta andra whiteningtandkrämer. Hos Opalescence är det istället främst de ytspänningsminskande poloxamerna som verkar för att avlägsna färgpigmenten. På så sätt behöver du inte använda mer ”våld” än nödvändigt. Sliphalten mäts i RDA. Lågslipande tandkrämer ska ha ett RDA-värde/slipeffekt under 80. Opalescence har RDA-värde 66.

Hur fungerar Opalescence whiteningtandkräm?
Tandkrämen löser upp färgpigment som ligger på tandens yta, slipar bort missfärgningar samt gör tänderna renare, glattare och därmed naturligt ljusare.

Vad gör tandkrämen så bra?
Den innehåller olika typer av partiklar som gnuggas över tandens yta så att beläggningar och missfärgningar försvinner i olika grad. Dessutom innehåller krämen ytspänningsminskande ämnen, så kallade poloxamer, som löser färgpigment samt gör tandytan hal vilket gör att pigment och plack inte fäster lika lätt.

Hur påverkar slipeffekten mina tänder?
Tandkrämer med hög slipeffekt kan på lång sikt skada och slita ut emaljen. Speciellt om du använder eltandborste. Opalescence är en lågslipande tandkräm och därför skonsammare än de flesta andra whiteningtandkrämer. Hos Opalescence är det istället främst de ytspänningsminskande poloxamerna som verkar för att avlägsna färgpigmenten. På så sätt behöver du inte använda mer ”våld” än nödvändigt. Sliphalten mäts i RDA. Lågslipande tandkrämer ska ha ett RDA-värde/slipeffekt under 80. Opalescence har RDA-värde 66.


Kommentarer
Postat av: Malin & Prinsessan

Det är ju jättebra med varannan morgon. Här kör vi också så när han är ledig, om inte den andra känner sig piggare och kliver upp för att vara snäll :)



Härligt med vita tänder. Jag skulle vilja göra mina på en klinik men det är ju sååå dyrt :)



Kram!

2011-05-02 @ 13:22:54
URL: http://malinkarlstrand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0